Reviews

Vital and delicate playing of Haydn’s 1760s concertos
Her accounts of Haydn’s three surviving violin concertos from the 1760s combine delicacy, vitality and striking attention to expressive characterisation.
The fast outer movements are incisively articulated, sprightly and energetic, especially the punchy, rhythmic finales of nos.1 and 4, and their changing moods are admirably contrasted. The reflective central slow movements are interpreted with beauty and poise, albeit with an intensity that barely stops short of Romanticism, especially the Adagio moderato of no.3. However, they showcase perfectly the sonority and tonal purity of the soloist’s 1683 Rugeri. She seems very much at home with her small group of Amsterdam-based string players, who, led by Janneke van Prooijen, interact with her alertly and sensitively. Robin Stowell, The Strad, UK, May 2018

Young Dutch violinist Lisa Jacobs takes a very appealing approach to Haydn’s under-appreciated violin concertos…These violin concertos are from an early period in Haydn’s career, and Jacobs presents them with en ear to their baroque connections. This means embracing their long melodic lines, and recognizing that the music is more discursive than the more concise compositions of middle and late Haydn. Jacobs recognizes that the violin concertos are episodic, and that it is not a bad thing to explore this aspect. In the earliest C major concerto, Jacobs’s opening fanfare rings confidently. Her cadenza is both graceful and showy. The concluding presto is full of gentle tension. The A major ‘Melk’ concerto opens with a measured pace, but is not slow. In Jacobs’s hands, we are reminded of C.P.E. Bach more than Beethoven. The G major concerto is perhaps the least interesting of the set, until the dazzling rondo finale, which here makes a great conclusion to the disc…this new Haydn set is stylish, well-recorded, and rather addictive. Richard Krauss, Musicweb International, UK, March 2018

Die Werke Locatellis sind sowohl abwechslungsreich als auch horenswert und werden von Lisa Jacobs und den String Soloists so feinfuhlig und spannend interpretiert, dass das Horen der CD zu einem außerst kurzweiligen und eindrucksvollen Erlebnis wird.  **** Klassik.com, GERMANY, December 2017

‘Een orenspitsende luisterervaring..De openingsdelen zitten vol energie, de langzame delen vol poëzie en de finales vol aanstekelijke virtuositeit. Voor een violist lijkt me dit heerlijk om te spelen en aan Lisa Jacobs is dat ook wel te merken. Met The String Soloists heeft ze haar eigen strijkje dat met dirigentloos samenspel de perfectie dicht benadert en toch spontaan blijft klinken. Past helemaal bij Haydn’ Luister Magazine, NL, December 2017

‘Mit genuinem Charme’
Der jugendliche Elan der Ausführenden überträgt sich hörbar auf die Musik. Damit tragen sie diese Konzerte schwungvoll an die Ohren der Hörer, ohne deren musikalische Gestalt zu leugnen oder zu überfordern. Ihren persönlichen Stempel drückt die Solistin den Konzerten dadurch auf, dass sie ihre Sicht auf diese Werke mit eigenen Kadenzen darbietet.’ ****Pizzicato, LUXEMBOURG, November 2017

Crisp clean playing, buoyant orchestral interaction and superb recorded sound all make this a very pleasurable listen **** BBC Music Magazine, UK,  November 2017

‘Persuasive readings of Locatelli’
Dutch violinist Lisa Jacobs performs three of Locatelli’s twelve 1733 concertos L’arte del violino op.3 with bold characterisation, and meets their formidable technical challenges with commendable athleticism and élan. She decodes Locatelli’s complex notation with artistry, makes light of his sometimes stratospheric position-work, demonstrates remarkable finger dexterity in realising the requisite extensions and double- and multiple-stoppings, and masters with apparent ease his extraordinary range of annotated bowings. Her 1683 Rugeri proves an ideal partner in recreating Locatelli’s bel canto style, and she dispatches the virtuoso capriccios in each concerto with finesse and aplomb.  The Strad, UK,  January 2017

‘Style and sensitivity meets the exquisite and sophisticated’
 Lisa Jacobs  plays everything with grace, elegance and beautiful sense of phrase shaping. The ‘String Soloists’ play with much style and sensitivity. The recording is excellent, clear and adds to the overall feeling of exquisiteness and sophistication. Musicweb International, UK, November 2016

‘Een violiste om direct te omarmen’
De Nederlandse violiste Lisa Jacobs heeft zich de afgelopen jaren zonder al te veel bombarie en overdreven aandacht ontwikkeld tot een topvioliste om in de gaten te houden. Zoveel is duidelijk na het beluisteren van de cd waarop zij met haar eigen String Soloists drie van de vioolconcerten en uiteraard de bijbehorende onbegeleide capricci voor viool solo uit L’arte del violino van Pietro Locatelli speelt. In 2014 richtte ze haar eigen String Soloists op, een kamerorkest dat zonder dirigent werkt en zo een kamermuzikale intensiteit bereikt. En dat is precies wat de uitvoeringen van de concerten nr. 1, 2 en 4 uit Locatelli’s belangwekkende bijdrage aan de vioolliteratuur kenmerkt. Het ensemble speelt sophisticated, maar zeer betrokken en Lisa Jacobs is in de solopartij een soort ster van Bethlehem die stralend boven de klankrijke weiden uitstijgt. Vooral in de capricci is Jacobs van een bijzondere klasse. Een violiste om direct te omarmen. Klassieke Zaken, NL, October 2016 

Duivelachtige virtuositeit treft zonnige melodieen op deze opname van Locatelli’s Vioolconcerten door Lisa Jacobs. De jonge violiste is het levende bewijs dat ook de technisch moeilijkste passages niet etude-achtig hoeven te klinken, maar muzikaliteit altijd de boventoon mag voeren. Het speelplezier straal ervan af en dat verdient een Cum Laude. Best Album, Classic FM, September 2016

Uit iedere streek spreekt liefde voor het werk van de vioolvirtuoos (1695-1764) uit Bergamo die in 1729 in Amsterdam belandde en daar tot zijn dood bleef wonen. NRC, NL, Augustus 2016

Die Interpretation ist ein kleines Wunder an kunstvoll-expressivem Musizieren. Pizzicato, Luxembourg, July 2016

Jacobs’ vertolkingen zijn beeldschoon, gracieus en spatzuiver De Volkskrant, NL, July 2016

Jacobs’s exultant phrasing and captivating sonority reaching new heights The Strad, UK

Sensual allure in Jacobs’s deeply felt, beguilingly phrased readings BBC Music Magazine, UK 

Magisterial authority and tonal splendor Fanfare magazine, USA

Musical mastery of this calibre is rarely heard Dutch Telegraph